A fotózás, mint énidő - Nyári fotótéma ötletekkel
Ahogy eddig kikattantam, és ahogy ezután is fogok

63 nap. Nekem hivatalosan ennyit volt ‘szerencsém’ önkéntes elvonulásban tölteni. 

Nem hazudok: egy 3 éves, egy felfelé ívelő vállalkozás (ami nem a fotózás), és a négylábúaknak köszönhetően örökké romokban álló háztartás mellett ez kemény menet volt. Nagyon kemény. 

Vallom és élem, hogy nem csak a szép, de a nehéz dolgokról is beszélni kell. Mondhatnám: nem szégyen szarul lenni, hiszen az élet része. Ugyanakkor örök optimista emberként mindenben keresem a szépet és a jót - mint a fotós a jó fényeket. Mit adott nekem az utóbbi időszak? Mit tanultam belőle? Mennyivel lettem ‘több’? 

Gondolkodás nélkül tudom a választ:

 

Nekem a fotózást adta a koronavírus. 

Ezidáig igen hullámzó volt a viszonyom a fényképezéssel. Hol nyakig merültem benne, hol hónapokig a gépemhez sem nyúltam. Rengeteg kusza érzést és félelmet társítok vele a mai napig, valószínűleg teljesen feleslegesen. Így viszont bőven megtalálom és megélem benne a korlátaimat, ami néha rettenetesen motivál, néha pedig teljesen felemészt. 

Érdekes a célkitűzés, amit még az év elején tettem: rendbe teszem a viszonyomat a fotózással, fejlődni fogok benne és önbizalmat szerezni! Bele is fogtam a portfólió építésbe; a kijárási korlátozások előtti napon még bőszen kattintgattam egy szuper anya-lánya párost. Aztán zutty, nyakunkba zuhant a lock down. 

Mégis, a fotózás ezúttal valahogy velem maradt. Jobb híján a saját hétköznapjainkat kezdtem el megörökíteni, megélni és feldolgozni vele. Utólag tudom, én így kapcsoltam ki, ha csak percekre is. 

 

cheese-1.jpg

 

Flow-élmény

Mondják: a fényképezés hivatás, hobbi, művészet, esetleg terápia… nekem ugyanakkor énidő.

Olyan alkalom, amikor teljes mértékben kifelé fordulok és a külvilágot lesem: a fények esését, az ideális hátteret, a szerethető részleteket, a pillanat báját. Ilyenkor végre látom a körülöttem lévő világot, ahelyett, hogy a saját belsőmmel társalognék érzésekről, problémákról, kételyekről, határidőkről. Lekapcsolom ezt a végeláthatatlan monológot, de legalábbis nem hallom meg. 

Azt hiszem, ezt hívja Csíkszentmihályi Mihály flow-élmények. Nincs időérzék, megszűnik a külvilág, csak a feszült, de boldogító összpontosítás és maga a cselekvés létezik. Rengeteg tanulmány vizsgálta egyébként a flow-élmény és a jól-lét összefüggéseit, s talán nem meglepő, hogy legtöbbjük mind ugyanazzal a megállapítással zárult: azok az emberek, akik gyakrabban kerülnek ebbe a koncentrált, lebegő állapotba, általában is boldogabbnak vallják magukat az élet minden területén.

 

kk-7.jpg

 

Talán nem véletlen, hogy a #kattanjki blog ötlete is az elmúlt időszakból származik. “Karantén van, kicsit bekattanunk, próbálunk túlélni, kapaszkodunk a szép pillanatokba.” - kezdtük bő egy hónappal ezelőtt a bemutatkozást. 

És micsoda időszakon vagyunk túl! Nyüzsgő Facebook csoport, remek kihívások, tartalmas cikkek és egy remek közösség! 

Egyet biztosan ígérhetünk: noha az élet lassan billen vissza a rendes kerékvágásba, mi továbbra is maradunk és buzdítunk mindenkit: néha álljatok meg, lassítsatok, törődjetek magatokkal és kattanjatok ki kicsit!

Nem kell hozzá profinak lenni - a profik is kezdték valahol. 

Nem kell hozzá mindent tudni - a fényképezés egy örök tanulási folyamat.

Nem kell hozzá a legújabb csúcskategóriás masina - elég akár a mobilod is.

Csak te kellesz, és az a bizonyos én-idő. 

Rengeteg képet lőttem az utóbbi 63 nap alatt, legtöbbjük szakértői szemmel talán csak középszerűnek mondható, nekem mégis a világot jelentik - egy furcsa, megmagyarázhatatlan időszak személyes lenyomatát. 

 

Irány a nyár!

Azért, hogy továbbra is a ‘kikattanásra’ buzdítsalak Titeket, összeszedtem pár olyan fotótémát, ami nekem biztosan bakancslistás lesz a nyáron:

  • napraforgó tábla
  • dinnyeszezon
  • aranyóra a vízparton
  • hirtelen jött nyári zápor
  • mezitláb a fűben / homokban
  • fagyi-szerelem
  • nyári csendélet: gyümölcsök, virágok, hangulatok
  • egy pohár szörp / fröccs
  • az a csíkos napernyő
  • pihenés (a szabadban)
  • új perspektíva / új objektív kipróbálása
  • színek - színek - színek!
  • fény - árnyék játék (avagy ne féljünk az erős fényektől!)

 

naptime-2.jpg

Remélem, hogy adtam egy kis inspirációt a folytatáshoz és bízom benne, hogy továbbra is találkozhatok a csodaszép képeitekkel Facebookon és Instagramon!

Ami legfontosabb azonban: ne másoknak fotózzatok, hanem elsősorban magatoknak! A többi talán nem is számít igazán...

 

A szerzőről:

BOGNÁR KATALIN

6_copy.jpg Régóta szenvedélyem a fotózás, de csak a lányom születése után éreztem azt igazán, hogy megtaláltam a "témámat".
Képeimmel nem annyira a tökéletes vizualitásra, mind inkább egy-egy hangulat, érzelem, kötődés átadására törekszem minden egyes alkalommal. Nagy rajongója vagyok az otthon készített családfotóknak: a megszokott környezet, a szeretett tárgyak azok, amelyek ezeket a képeket még inkább meghitté, és örök emlékké varázsolják. Nagyon megtisztelőnek érzem, amikor egy-egy ilyen fotózás alkalmával a család - ha csak pár órára is - beenged az otthonába és abba a különleges kis egyégbe, amit a családjuk képvisel.

Instagram: @kataphotoz

Fotó: designhorf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kattanjki.blog.hu/api/trackback/id/tr4315713180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Environmenta 2020.05.24. 16:58:29

A karanténhelyzetben nálamis előjött az állapotkövető fotózás: amikor bejött a(z egymás közt csak "ebzárlatnak" nevezett karanténozás, megbeszéltük a legjobb barátommal (aki külföldön, Németországba lakik), hogy szelfikkel fogjuk dokumentálni magunkat: kinek milyen a zárlat és milyen hatással van-lesz ránk. (Akkor még nyilván nem tudhattuk, mennyi időre fog szólni a karantén.)

Megbeszéltük, hogy minden nap készítünk magunkról 3-3 szelfit, éspedig (hogy valóban az éppen aktuális valóságunkat mutassa) akkor, amikor a másik véletlenszerűen küld egy üzenetet, hogy "Most fotózz!"

Nagyon érdekes - olykor jópofa, vagy éppen néha kínos - sorozat született. Egy jól látszik a képekből: rám, aki Magyarországon, egy kisvárosban élek, sokkal korlátozóbban hatott a zárlat és jobban "elengedtem" magam. Készült rólam szelfi, miközben a tanítványaimmal foglalkozom online, készült reggeli futás után ázottan, készült úgy is, hogy épp kiborultam. A képek, ha sorbarendezem őket, egyre szétesettebb, rendezetlenebb és bizonytalanabb arcot mutatnak nálam. Nem akarok ebbe sokat belemagyarázni és lehet, hogy rossz a meglátásom, de a németországi barátomnál ezek a tünetek sokkal kevésbé vagy egyáltalán nem jelentkeztek.

Kíváncsi lennék arra, hogy más csinált-e valami ehhez hasonlót és ő mit tapasztalt?

Petitprince 2020.05.24. 20:44:51

Szépek a képek - tetszik az egész! Csak így tovább!

Voros Sonja 2020.05.24. 21:49:04

Mostantól ilyen szép posztok, cikkek lesznek az indexen.

Kataphotoz 2020.05.24. 22:33:47

@Environmenta: ez milyen szuper egy ötlet / projekt! Köszi, hogy leírtad! Esetleg megtekinthető (lesz) a végeredmény valahol?

Kataphotoz 2020.05.24. 22:34:46

@Petitprince: de jó, nagyon köszönöm a kedves szavakat!

Kataphotoz 2020.05.24. 22:35:45

@Voros Sonja: rajtam, és a szerző kollegínákon nem fog múlni, az biztos! ;)

Environmenta 2020.05.24. 22:41:56

@Kataphotoz: Az a helyzet, hogy igazából csak a kettőnk közötti felhasználásra készültek a képek.

Időközben nekem is eszemebe jutott, hogy lehetett volna publikus sorozat is, csak akkor szűrni kellett volna azokat a képeket, amelyek valamilyen intim pillnatban készültek (pl. volt kép rólam, amikor nem volt rajtam épp ruha) és ezzel a dolog hitelessége sérült volna.

Kataphotoz 2020.05.25. 15:20:32

@Environmenta: sosem késő publikálni, ha nem is az egészet, de egy-egy markánsabb darabot! Szerintem nagyon érdekes anyag lenne!

Mi ez az egész?

A fotózás terápia: kikapcsol, feltölt, inspirál, az alkotás örömét adja. Hiszünk benne, hogy így lehet újra és újra “kikattanni”. Azért fogtunk össze több fotós anyukával és indítottuk el ezt az oldalt, hogy a lelkesedésünkből, tapasztalatunkból nektek is átadjunk, és inspiráljunk titeket, hogy fényképezzetek.

Csatlakozz hozzánk! Kövess minket Instagramon (@kattanjki), használd a #kattanjki hashtaget, lépj be bátran a Facebook csoportunkba!

Friss topikok

süti beállítások módosítása